اپل تاج فروش گوشیهای هوشمند در چین را از دست داد و در سال 2024 به رتبه سوم سقوط کرد
بر اساس داده های شرکت تحقیقاتی Canalys که روز پنجشنبه منتشر شد، اپل در سال 2024 تاج پرفروش ترین گوشی هوشمند در چین رو از دست داد و رقبای محلی ویوو و هواوی با پیشی گرفتن از این سازنده آیفون، باعث شدند که محموله های سالانه اپل در این کشور 17 درصد کاهش پیدا کنه.
بر اساس این دادهها، این بزرگترین کاهش فروش سالانه اپل در چین بوده و شامل انقباض در هر چهار فصل، از جمله کاهش 25 درصدی در سه ماهه آخر بوده.
در کل سال، ویوو، سازنده گوشی های هوشمند مقرون به صرفه، 17 درصد از سهم بازار چین رو به دست آورد، پس از آن هواوی، رقیب ممتاز با 16 درصد و اپل با 15 درصد قرار گرفتن، که نشون دهنده فشار فزاینده فروش از سوی تولیدکنندگان داخلی در یکی از بزرگترین بازارهای جهانی اپل است.
این کاهش همچنین نشون میده که چطور عواملی مانند عدم وجود قابلیت های هوش مصنوعی در جدیدترین آیفون های فروخته شده در چین، جایی که ChatGPT در دسترس نیست، رقابت اپل رو کاهش میده.
توبی ژو، تحلیلگر Canalys، گفت: «این بدترین عملکرد سالانه اپل در چین رو رقم میزنه.»
او گفت: “موقعیت اپل در بازار پرمیوم با چالش های متعددی روبروست: عرضه مداوم گوشی های پرچمدار هواوی، گسترش گوشی های تاشوی داخلی در بخش های با قیمت بالا، و برندهای اندرویدی مانند شیائومی و ویوو که از طریق نوآوری های تکنولوژیکی وفاداری مصرف کننده رو ایجاد می کنن.”
اپل قبلاً پس از تحریم های ایالات متحده که هواوی را در سال 2019 در لیست نهادها قرار داد و دسترسی آن را به فناوری آمریکایی محدود کرد، از چهار سال رشد مداوم برخوردار بود.
اما هواوی از آگوست 2023، زمانی که گوشی های جدیدی رو با چیپست های ساخت داخل عرضه کرد، بازگشت قدرتمندی به بخش پریمیوم داشته. این شرکت چینی در سه ماهه چهارم افزایش 24 درصدی در محموله ها ثبت کرد.
این سازنده آیفون برای تحریک فروش به تخفیف های نادر روی آورده. این شرکت از 4 تا 7 ژانویه یک تبلیغ چهار روزه در چین راه اندازی کرد و از طریق کانال های رسمی خود، تخفیف هایی تا 500 یوان (68.50 دلار یا تقریباً 5930 روپیه) رو برای مدل های آیفون 16 ارائه کرد.
پلتفرم های بزرگ تجارت الکترونیک چین هم با تبلیغات خاص خود از این روند پیروی کردن. بازار Tmall علی بابا تخفیف هایی تا 1000 یوان (137 دلار یا 11860 دلار) رو برای جدیدترین دستگاه های سری آیفون 16 اعلام کرد.
در میان پنج فروشنده برتر، شیائومی که بیشتر بر گوشی های مقرون به صرفه تمرکز داره، قوی ترین رشد رو با افزایش 29 درصدی در محموله های سه ماهه چهارم ثبت کرد، در حالی که Oppo و Vivo به ترتیب افزایش 18 و 14 درصدی رو ثبت کردن.
محموله های سالانه گوشی های هوشمند در چین در سال 2024 با افزایش سالانه 4 درصدی به 285 میلیون دستگاه رسید.
خلاصه نکات مهم:
-
از دست دادن جایگاه اول: اپل دیگر پرفروش ترین برند گوشی در چین نیست.
-
کاهش فروش: 17 درصد کاهش در فروش سالانه اپل در چین در سال 2024.
-
رتبه سوم: اپل پس از ویوو و هواوی در جایگاه سوم قرار گرفت.
-
افزایش فروش هواوی: با عرضه گوشی های مجهز به چیپست های ساخت داخل.
-
تخفیف ها: اپل برای افزایش فروش به تخفیف روی آورده است.
-
رشد شیائومی: قوی ترین رشد در میان 5 برند برتر با افزایش 29 درصدی.
-
رشد کلی بازار: افزایش 4 درصدی در محموله های سالانه گوشی های هوشمند در چین.
منبع:gadgets360