هیوندای با یه ویدیوی کوتاه، رسماً خبر داد که آیونیک ۶ ان جدیدش تو راهه. این سدان برقی خوشاستایل قراره تو فستیوال مشهور سرعت گودوود برای اولین بار در جهان رونمایی بشه و قول داده که موفقیت غافلگیرکنندهی داداشش، یعنی کراساوور آیونیک ۵ ان، رو ادامه بده و حتی ازش جلو بزنه.
بخش عملکردی N هیوندای چندین ساله که داره ذرهذره و با برنامه اعتبار خودشو میسازه و آیونیک ۶ ان، قدم منطقی بعدی تو مسیر پیشرفت این برنده. ریشهی این ماشین کاملاً مشخصه و به کانسپت خفن RN22e سال ۲۰۲۲ برمیگرده. همون پروتوتایپ اولیه نشون میداد که هیوندای چه نقشههایی تو سرش داره و حالا بعد از اینکه ماشینهای تست استتار شدهاش بارها و بارها دیده شدن، بالاخره مدل نهایی آمادهی رونمایی شده.
از نظر ظاهری، آیونیک ۶ ان همون استایل خاص و کشیدهی آیونیک ۶ معمولی رو گرفته و بهش یه چاشنی خشونت از دنیای موتوراسپرت اضافه کرده. این سدان با همون رنگ آبی مخصوص برند N و خطهای قرمز معروفش عرضه میشه، گلگیرهای پهنتری داره تا چرخها فاصلهی بیشتری از هم داشته باشن و زیرش هم رینگهای آلیاژی سبکوزن با لاستیکهای حرفهای قرار گرفته. اما مهمترین چیزی که به چشم میاد، یه بال عقب بزرگ به سبک «گردن قو» هست که در کنار اسپویلر دم اردکی خود ماشین و قطعات خشنتر سپر که مخصوص پیست طراحی شدن، کار میکنه.
هیوندای خیلی زحمت کشیده تا این سدان رو از آیونیک ۵ ان متمایز کنه، با اینکه پلتفرمشون یکیه. اونا از مرکز ثقل پایینتر و آیرودینامیک بهتر آیونیک ۶ استفاده کردن و «هندسهی سیستم تعلیق رو کاملاً از نو طراحی کردن». این تغییرات شامل پایین آوردن مرکز غلتش و افزایش زاویهی کستر میشه که هدف از این کارا، دقیقتر کردن فرمون و بالا بردن پایداری ماشینه. کمکفنرهای الکترونیکی جدیدی هم به ماشین اضافه شده که به حرکت کمکفنر حساسن تا حرکات بدنه رو بهتر کنترل کنن و چسبندگی رو به حداکثر برسونن.
کنار این تغییرات مکانیکی، یه سری سیستمهای الکترونیکی کمکی هم برای راننده گذاشتن تا حس رانندگی با این ماشین برقی، به هیچ وجه مصنوعی نباشه. سیستمهای N e-Shift و N Active Sound+ که حس و حال یه گیربکس دندهکلاچ دوبل واقعی رو شبیهسازی میکنن، بهتر و دقیقتر شدن. حالا این سیستم تو همهی حالتهای رانندگی فعاله، دندههای مجازی با نسبتهای نزدیکتر به هم داره و یه «چراغ تعویض دندهی محیطی» هم بهش اضافه شده که به راننده به صورت تصویری نشون میده بهترین زمان برای «تعویض دنده» کی هست.
و اگه اهل دریفت کشیدن و سُر دادن ماشین هستین، سیستم بهینهساز دریفت (N Drift Optimiser) هم ظاهراً آپدیت شده و تنظیمات بیشتری داره تا رانندهها بتونن رفتار ماشین موقع دریفت رو با توجه به سطح مهارت خودشون تنظیم کنن. البته هیوندای خیلی بااحتیاط تأکید میکنه که این قابلیت فقط برای استفاده تو پیسته، نه خیابون!
هیوندای هنوز رسماً در مورد مشخصات دقیق فنی چیزی نگفته و دهنش قرصه، اما انتظار میره که آیونیک ۶ ان از همون سیستم دو موتوره و چهار چرخ متحرک آیونیک ۵ ان استفاده کنه. این سیستم تو اون ماشین ۶۰۱ اسب بخار قدرت تولید میکنه، اما یه قابلیت موقتی به اسم «N Grin Boost» هم هست که قدرتش رو تا ۶۴۱ اسب بخار بالا میبره. احتمالاً باتریش هم همون پک ۸۴ کیلووات ساعتی باشه.
جون پارک، معاون و رئیس بخش مدیریت N هیوندای، گفته که آیونیک ۶ ان طوری مهندسی شده که «درگیرکنندهترین تجربهی رانندگی ممکن با یه ماشین برقی» رو بهتون بده. هیوندای با این ارتقاهای دقیق روی شاسی و کلی تکنولوژی که راننده رو مرکز توجه قرار میده، داره به وضوح نشون میده که دوران ماشینهای برقی بیصدا و بیروح، حداقل تو بازار خودش، تموم شده. جزئیات کامل این ماشین روز ۱۰ جولای، وقتی که برای اولین بار تو فستیوال مشهور سرعت گودوود حرکت میکنه، مشخص میشه.